Däckskola - allt om däck

Information om däck

Däck ser för ögat ganska lika ut, men tar du en närmare titt på ett däck så ser du snart bevisen för den snabba utveckling inom teknik och design som präglar dagens däck. Den moderna däckkonstruktionen som erbjuds idag ger betydligt bättre komfort än de däck som fanns på marknaden för tio, fem, ja till och med bara ett år sedan.

Idag kan vi hitta väldigt komplexa däck med en sammansättning av upp till 200 olika råmaterial. På senare tid har även designen på däck kommit att bli betydande för konsumenterna. Tillverkare av däck arbetar mycket för att få fram sommardäck och vinterdäck med den bästa designen gällande såväl utseende som kvalitet.

Radial- och diagonaldäck

Däckmarknaden av idag utgörs till största del av radialdäck. År 1946 introducerades radialdäcket på marknaden och det kom att bli en succé; tidigare användes så kallade diagonaldäck. Skillnaden mellan radialdäck och diagonaldäck är textilcordens placering mot däckens rullriktning. I ett diagonaldäck var dessa placerade diagonalt mot rullriktningen och i radialdäck placeras de radiellt mot rullriktningen. Övergången kom att förbättra däckets egenskaper enormt och idag är det som sagt i stort sett endast radialdäck som säljs.

Uppbyggnad

Även om olika däck skiljer sig åt i egenskaper så har de i regel mer eller mindre samma uppbyggnad:

Däckmönster

Mönstret på ett däck har stor betydelse för de egenskaper däcket får. Mönstret påverkar bland annat greppet mot underlaget, tåligheten, drivförmågan och vattendräneringen. Det påverkar också komfort, bullernivå och bränsleåtgång. Däckmönster kan delas in i fyra kategorier:

  1. Standardmönster Däcket har samma totala egenskaper oavsett hur man monterar det.

  2. Asymmetriskt mönster Slitbanan på ett asymmetriskt däck är indelat i två eller flera delar, så att en speciell skuldra skall vara vänd utåt och den andra inåt. Däck som är asymmetriska är märkta med in- och utsida.

  3. Riktningsbestämt mönster På däck med riktningsbestämt mönster pekar slitbanans delar i rullriktningen för att få bättre vattendränering i höga hastigheter. Dessa däck är märkta med rullriktningspilar.

  4. Det finns även däck som är både asymmetriska och riktningsbestämda. Detta innebär att man har ett vänster- och ett högerdäck.

Längsgående mönster

De längsgående mönstren, spåren, på däcken inverkar på riktningsstabiliteten och förmågan att dränera vatten från ett däck. De har även inverkan på ljudnivån.

Tvärgående mönster

De tvärgående mönstren inverkar på driv- och bromsförmågan. Däck av denna typ dränerar vatten bra men låter mer.

Sajpningar

Sajpningar är de små skårorna som finns på mönsterklackarna på ett däck. De har en positiv inverkan på driv- och bromsförmågan men är negativa för stabiliteten. Rätt placerade sajpningar förbättrar livslängd och ljudnivå på däck.

Märkningar på däcket

  1. Tillverkare och produktnamn

  2. Däck dimension. Exempel: 195/65 R15. Den första siffran, 195, står för bredden på däckets bredaste del i millimeter. Andra siffran, 65, står för höjden på däcket angett i procent av bredden. Nästa siffra, 15, är fälgdiametern och R:et i dimensionsbeteckningen står för Radialdäck.

  3. Hastighetsbeteckning. Detta är den rekommenderade maxhastigheten för däcket i fråga.

  4. Belastningsindex. Denna siffra anger den maximala belastningen som ett däck tål.

  5. Serienummer och datummärkning. Exempel: 3502. Däcket är tillverkat i vecka 35 år 2002.

Andra märkningar

M&S står för Mud & Snow. Däck med denna märkning är utvecklade för vinterförhållanden. Däck är inte alltid godkända vinterdäck för att det är märkta med M&S utan bör kollas upp extra. XL, EL står för Extra Load och markerar att däcket i fråga klarar högre belastning vid högre däcktryck.

Man kan kontrollera om ens däck är godkända som vinterdäckbland annat på STRO:s hemsida (www.stro.se).

Belastning och hastighet

Belastnings- och hastighetskapacitet på ett däck anges tillsammans med dimensionsbeteckningen. Klicka på belastningsindex och hastighetsindex för information om vad dessa index på dina däck betyder.

195/65 R15 91H

Ett däck som har en sådan här markering berättar, utöver bredd, höjd och fälgdiameter också vilken vikt däcket som mest kan belastas med. Det är i detta fall siffran 91 i beteckningen som står för maxvikten. Bokstaven H som följer alldeles efteråt står för den maximala hastigheten som däcket kan utsättas för. Vad dessa beteckningar står för går att utläsa noggrannare i vår guide om hastighetsindex och belastningsindex.

Vinterdäck

Byt däck i god tid inför vintern!

Vinterdäck definieras enligt Vägverket som «däck särskilt framtagna för vinterkörning». Ett vinterdäck kan vara dubbat, eller ett så kallat dubbfritt friktionsdäck. Vinterdäcken på din bil ska vara märkta med M+S, M.S, M&S, M-S, MS eller Mud and Snow – alla är olika versioner av samma beteckning.

Det finns däck på marknaden som har märkningen med M och S utan att vara däck som är särskilt framtagna för vinterkörning, exempelvis grovmönstrade terrängdäck, till bland annat jeepar och 4x4-fordon. Sådana däck kan alltså inte användas under perioden där lag om vinterdäck tillämpas. För att vara säker på att dina vinterdäck är godkända har STRO – The Scandinavian Tire and Rim Organization tagit fram listor på godkända vinterdäck.

Lag om vinterdäck

Det är lag att ha vinterdäck på bilen från den 1:a december till den 31:a mars om vinterväglag råder. Tunga fordon inkluderas inte i lagen om vinterdäck men Vägverket rekommenderar att även dessa ska använda vinterdäck när vinterväglag råder. Det finns vissa undantag för att köra ett fordon utan vinterdäck under perioden 1 december – 31 mars:

Det får inte förekomma både dubbade och odubbade däck på ett och samma fordon när det råder vinterväglag.

Mönsterdjup på vinterdäck

Under perioden med krav på vinterdäck vid vinterväglag ska mönsterdjupet på däcken vara minst 3 mm. Lagen gäller även släpvagnar som dras av fordon under vintern. Helst ska dock mönstret vara avsevärt djupare än så.

Vinterdäck till släpvagn

Ska du dra en släpvagn under vintern finns speciella bestämmelser gällande vinterdäcken på släpvagnen. Om dragbilen har dubbade vinterdäck måste även släpvagnen ha dubbdäck, har dragbilen dubbfria däck kan släpvagnen ha dubbade eller odubbade vinterdäck.

Dubbdäck

Under perioden 1:a oktober till den 15:e april är det tillåtet att använda dubbdäck på bilen. Man får även använda dubbdäck under resten av året om det misstänks bli vinterväglag.

Vinterväglag

Vinterväglag definieras genom att det finns is, snö, frost eller snömodd på någon del av vägbanan som ska passeras.

Dubbdäck eller dubbfria däck?

Olika vinterdäck har olika egenskaper. När du väljer vinterdäck ska du beakta körförhållandena som råder där du kör din bil och välja det däck som är bäst tillämpat för de förhållandena. Vinterdäck kan vara både dubbade och dubbfria, de kallas dubbdäck och friktionsdäck.

Dubbdäcken ger dig i regel ett bättre väggrepp på isiga underlag, men på ett underlag med lös snö anses ett dubbfritt däck ge det bästa greppet. På hård snö anses fördelarna vara lika många mellan dubbade vinterdäck och dubbfria vinterdäck. Ett sommardäck är aldrig ett alternativ till ett friktionsdäck eftersom gummiblandningen i ett sommardäck inte är anpassat för kalla förhållanden och därför hårdnar under vintern. Omvänt gäller samma sak för friktionsdäck på sommaren. Gummiblandningen i ett dubbfritt vinterdäck är anpassat för de förhållanden som råder under vintern.

Skillnaden i väggrepp mellan dubbade och dubbfria vinterdäck har minskat avsevärt med utvecklingen av däcksorterna; idag finns friktionsdäck med flera likvärdiga egenskaper som dubbdäck. Viktigast för att köra säkert under vintern är naturligtvis att man anpassar körsätt och hastighet efter väglaget man kör på.

Användning av vinterdäck under sommaren

Det är tillåtet att använda dubbfria vinterdäck på sommaren, men det rekommenderas inte av däckbranschen. Vinterdäcken är konstruerade för användning under kall vinter och har därför bland annat en mjukare gummiblandning än sommardäcken. Sommardäck är säkrare att köra med när det råder värme och sommarväglag. På grund av den mjuka gummiblandningen slits vinterdäcket onormalt mycket vid användning under sommarhalvåret.

Byta dimension av däck/fälg

I Sverige är det tillåtet att byta dimensioner på däck och fälg. Förekommer byte till en dimension som inte ingår i bilens godkännande sker det dock på eget ansvar. Villkor för bytet är som följer:

I övrigt gäller även som alltid att däck och fälg ska vara dimensionerade för bilens största axelbelastning och hastighetskapacitet.

Åldring av däck

Däck åldras vanligen obetydligt innan det börjar användas. En korrekt lagring av däck har en positiv inverkan på däckets ålder medan fel lagring minskar däckets ålder. Det har visats att ett däck som lagrats rätt under 3-5 år har fullgoda egenskaper. Den riktiga åldringsprocessen börjar först när däcket börjar användas och när däcken har använts i 5-6 år bör man göra en noggrann kontroll av däcket och byta ut det om det finns tendenser till sprickor eller skador även om mönsterdjupet är bra.

Regummerade däck

Ett regummerat däck är ett däck som är tillverkat av tidigare använda däck. När ett däck används så är det slitbanan på varje däck som slits ned. Är stommen till däcket intakt så ger man vid regummeringen av däcket en ny slitbana och däcket kan åter användas. Tekniken att regummera däck har använts sedan flera år tillbaka och idag använder hälften av alla lastbilar i Sverige regummerade däck. Att välja regummerade däck är bra både ur miljösynpunkt och för ens egen plånbok. Regummering ger en återanvändning av material som sparar energi, råvaror och pengar. Endast en tredjedel av råvarubehovet till ett nytt däck används vid tillverkning av ett regummerat däck, vilket ger ett billigare pris till dig som slutkund. I vår webbshop hittar du regummerade däck online från främst WinterTact och AGI.

Få ut mer av ditt däck

Det är viktigt att du tar väl hand om dina nyinköpta däck, dels för att minimera slitage men även för att minska risken för olyckor i trafiken. Slitna däck är en av de största riskerna i trafiken och den bakomliggande orsaken till många olyckor. Genom regelbunden kontroll kan du få ut några extra år av dina däck och köra tryggt på vägarna.

Lufttryck

Kontrollera lufttrycket i dina däck regelbundet. Rekommendationen är minst en gång i månaden. Luften i dina däck bär upp bilens tyngd och påverkar därför bilens egenskaper på vägen. Utan rätt lufttryck i däcken påverkas köregenskaperna och vid ojämnt tryck slits däcken ojämnt. Däcktrycket ska alltid kontrolleras när däcken är kalla.

Mönsterdjup

Kontrollera också mönsterdjupet på dina däck regelbundet. Slitindikatorer i form av små upphöjningar finns mellan mönstret i däcket. Ett däck ska aldrig köras på under slitindikationerna (1,6 mm). Under vintertid är gränsen för mönsterdjup på däck 3 mm. Sommardäck kan lagligt köras ned till slitindikatorerna men man rekommenderas att byta ut dem innan gränsen nås.

Undvik kantstötning

Undvik att köra in i trottoarkanter eller annan form av kantstötning. Däck och fälg kan uppenbarligen ta skada, men också andra vitala delar av bilen. En kantstötning kan påverka hjulinställningen på din bil vilket leder till ett ojämnt däckslitage. Eventuell skada som uppstår vid kantstötning behöver inte bli uppenbar omgående och kan då skapa olyckor under färd.

Skifta fram- och bakdäck

Fram- och bakdäck slits inte lika. Skifta därför gärna däcken med jämna mellanrum. På så sätt får du ett jämnare slitage på alla däck. Tänk på att de bästa däcken alltid ska vara monterade bak.

Kontrollera hjulinställningen

Det är mycket viktigt att bilens samtliga hjul är rätt inställda. Felaktigt inställda hjul påverkar bilens köregenskaper och leder till att däcken slits ojämnt. En regelbunden kontroll av inställningarna på bilen gör att du slipper ojämnt slitage eller onormalt snabbt slitage på dina däck.

Källa

The Scandinavian Tire & Rim Organization