Åk säkert med bra MC-Däck
Många av de bättre tillverkarna av motorcykeldäck utvecklar sina däck först i laboratorium, och sedan på olika typer av racingbanor. Nya mönster och gummiblandningar testas ständigt för att hitta den perfekta sammansättningen. Om du köper mc-däck av hög kvalité kan du försäkra dig om att du alltid har däck som håller och är säkra att köra med. Vi rekommenderar alltid kvalitetsdäck till våra kunder för vi vet hur stor skillnad det är. Om olyckan skulle vara framme kan valet av mc-däck vara direkt livsavgörande.Förutom däcken är det viktigt att använda skydd ute i trafiken. Som motorcyklist är du inte omgärdad av några skyddande väggar så förutom ett par säkra däck får du inte heller glömma den övriga utrustningen, så som hjälm och motorcykelställ.
Saker att tänka på när man beställer MC-Däck
De som inte har erfarenhet av att beställa däck till sin motorcykel bör tänka på att det kan vara olika storlekar på framhjul och bakhjul. Det går att köpa dubbade mc-däck som gör det säkrare att köra under vinterhalvåret. Regler om vinterdäck för MC skiljer sig från dem till bilarna och ingår inte i lagen om vinterdäck. Mer om detta finns att läsa i MC boken. Tänk dock på att reglerna för mc däck varierar mellan olika länder, ta reda vad som gäller i det aktuella landet innan du korsar en landgräns. Alla som väljer att köra under vintern bör dock använda sig av rejält mönstrade mc-däck för att klara de tuffare förhållandena och göra åkningen så säker som möjligt. När du väljer mc däck bör du ha i åtanke ifall grepp eller hållbarhet är viktigast för dig. Mjukare gummi ger ett bättre grepp men slits snabbare vilket innebär att du måste byta dina mc däck oftare.
Skötsel av mc däck
Mc däck skiljer sig inte så mycket från vanliga bildäck. Normal livslängd är cirka fem år om motorcykeln har stått i ett varmgarage. Vi rekommenderar att du byter dina däck i god tid innan de är helt utslita eftersom det kan innebära direkt livsfara att köra med utslita mc däck.
Lufttryck är en konst att förstå och tumregeln är att alltid ha mer tryck vid högre belastning, till exempel vid off-road körning. Mindre tryck passar bra när det är regnigt ute eftersom det ger bättre grepp.Vilket tryck man ska ha på däcket skiljer sig väldigt mycket från märke till märke och från motorcykel till motorcykel. Trycket påverkar även hur lätt MC:n blir att manövrerar samt hur stabil den känns. Vilket kan vara två väldigt viktiga faktorer för den som kör i innerstäderna. Självklart innebär rätt tryck även att körningen blir säkrare eftersom det blir lättare att svänga för plötsliga hinder.
MC däck som inte används ska förvaras svalt, torrt och mörkt. Genom att sköta om dina MC däck och fälgar på ett korrekt sätt går det att förlänga livslängden med flera år. Det är viktigt att rengöra däcken ofta, särskilt om körningen skett under leriga förhållanden. Använd inga starka rengöringsmedel på fälgarna utan en mjuk svamp och ett milt bilschampo räcker gott och väl. Garantin från tillverkaren gäller sällan på de skador som uppstår vid rengöring med för starka medel som är frätande. Använd heller aldrig stålull eller en svamp med "rivig" sida för att ta bort svår smuts. Ventilhatten är en annan viktig del då det gäller livslängden för mc däcket. Den ska gärna vara i metall för att skydda från att smuts och damm tränger in. Kör aldrig utan ventilhatt utan byt ut den direkt vid skada.