Michelin

Michelin Historia

Michelin är en av världens största däcktillverkare, som har över 100000 anställda och producerar mer än 160 miljoner däck om året. Michelin finns i 170 länder och har 72 produktionsanläggningar i 19 länder. Ungefär 50 procent av alla sålda däck till personbilar och lätta lastbilar på eftermarknaden kommer från Michelin. Michelin grundades 1889 och sedan dess har företagets mål varit att göra det lättare för människor att resa och varor att transporteras. Michelins motto är "En bättre väg framåt", vilket också speglar företagets ambition att underlätta resande. Detta återspeglas också i Michelins produkter. Michelin tillverkar däck, guideböcker och kartor. Hela Michelins verksamhet bygger på företagets fem kärnvärden som är: respekt för kunden, respekt för människan, respekt för aktieägarna, respekt för miljön och respekt för fakta. Lika känt som namnet Michelin är företagets logo, Michelinmannen. Michelinmannen kom till redan 1894 när bröderna André och Édouard Michelin såg en hög däck på Världsutställningen i Lyon. Édouard fick då tanken att om däckhögen hade haft armar skulle det sett ut som en man. Tillsammans med en konstnär togs Michelinmannen fram. Logon dök först upp på posters 1898. På grund av Michelinmannens långa historia har han valts till Bästa logo genom tiderna.

Däck från Michelin

Édouard Michelin tog 1898 över familjens företag och döpte om det till Michelin & Co, och så föddes Michelin. När en cyklist kommer till Michelins fabrik 1891, för att laga sin cykels däck, började Édouard Michelin drömma om att uppfinna ett däck som går att laga snabbt. Det tog nämligen nästan tre timmars arbete och dessutom måste lagningen torka över natten, innan cykeln är klar. Detta leder till att Michelin uppfinner och tar patent på ett däck som är löstagbart och går att laga på bara en kvart. Michelins historia utmärks av dess många teknologiska genombrott som har förbättrat däckkvaliteten. Företaget har alltid varit i framkant och patenterade till exempel radialdäcket 1946. En annan av Michelins innovationer är Michelin Energy däcket, lanserat 1994, som minskar bränsleförbrukningen. 1996 var ett viktigt år för Michelin, eftersom företaget framgångsrikt tog fram konceptet PAX System. Däcksystemet tillåter att körningen fortsätter även efter att däcket har förlorat lufttrycket. Ett däck som inte går att punktera låter för bra för att vara sant, men år 2006 lanserar Michelin Tweel. Tweel är ett icke-pneumatiskt däck och innehåller alltså ingen luft. Däcket är avsett att användas till tunga motorredskap.

Michelin är också involverade i motorsport och försåg redan i slutet av 1970-talet Ferrari med radialdäck, vilket ledde till att Ferrari vann VM i Formel 1 racing. Michelin själva börjar tävla i Formel 1 år 2000 och vinner det följande året fyra lopp. Michelin har ett starkt band till motorsporten och har åtagit sig att utveckla och ta fram konkurrensstarka däck till sporten. Företagets innovationer ger ett däck som har lång hållbarhet, hög säkerhet, är energieffektivt och förhöjer körglädjen. De däck Michelin utvecklar för motorsporten blir också ofta tillgängliga för allmänheten. Michelin menar att om ett däck är av hög kvalitet och dess prestationer på racerbanorna är tillfredsställande, så kommer dessa däck också kunna användas till personbilar och motorcyklar som används av privatpersoner med goda resultat. Michelin har länge utvecklat däck för racing och kommer att fortsätta göra det med goda resultat och många vinster.

Michelin däck

Michelin däck tillverkas till alla typer av bilar, motorcyklar, cyklar, lastbilar, jordbruksfordon, industriella fordon och flygplan. Michelins långa erfarenhet av däcktillverkning och imponerande innovationer gör att du kan vara säker på att däcket du letar efter kommer från Michelin. Företagets hårda krav på säkerhet och däckets livslängd garanterar att du gör en investering som kommer att hålla länge. Detta gör att däckets påverkan på miljön blir så liten som möjligt, vilket också är en av Michelins målsättningar. Michelin vet att det är nödvändigt att sträva efter att tillverka en produkt som har så liten påverkan på miljön som möjligt. Företaget är sedan 2001 medlem i World Business Council for Sustainable Development och är också en del av organisationens projekt gällande hållbar mobilitet. Michelin har åtagit sig tio mål för hur företaget ska bli bättre miljömässigt. Dessa åtagande är bland annat att företaget ska återvinna däck, minska däckens miljöpåverkan, ha goda relationer till samhället och har en hög arbetsplatskvalitet på företagets anläggningar. Förutom dessa åtagande arbetar Michelin även mot att nå WBCSD:s målsättningar. Dessa målsättningar är till exempel att minska mobilitetsklyftorna och att minska utsläppen som kan ha en negativ effekt på folkhälsan. Det gör att ett köp av Michelins däck inte bara är ett bra val gällande kvalitet, utan också gällande miljövänlighet. Oavsett till vilket fordon du letar däck till kan du vara säker på att ett däck från Michelin är av hög kvalitet och kommer att göra din körupplevelse ännu bättre. För Michelin är körglädjen en viktig del av körningen och företaget vet att däcket är en stor del av den upplevelsen.

Michelin Däck