Michelin X-ice North 3 är det senaste dubbdäcket för Nordiska vinterklimat. Med ny teknik har Michelin skapat ett högteknologiskt vinterdäck med en högre prestanda än föregångarna. Dubbarna är reducerade till antalet men trots detta är bromsförmågan maximerad med hela 10 %. Den nya dubbdesignen är patenterad av Michelin och tillsammans med mönstrets utformning och gummiblandning gör det dem till ett miljövänligt vinterdäck med maximal säkerhet.

Michelin X-ice North 3

Unikt dubbsystem

Michelin X-ice North 3 är helt unika eftersom de är 30 % färre än den föregående modellen, och de använder sig av tre olika patenterade tekniker. "Conical stud" är den som syftar på dubbens design. Den är konformad och ditsatt med en fästteknik som gör att den sitter kvar i däcket hela 25 % längre. Den andra tekniken kallas "Ice Powder Remower". Det innebär att ingen snö eller några rester från isen tillåts att fastna kring dubben. Via denna teknik hålls dubben ren och ger alltid ett maximalt grepp. "Thermo Active Rubber Compound" är Michelins nya gummiblandning. Det är en gummiblandning som ändrar struktur och egenskaper efter vädrets växlingar. Vid varmare temperaturer mjuknar gummit under dubben. Dubben sjunker in och undviker på sätt att slitas ned av asfalten. även vägslitaget minskar då dubben blir obefintlig. Vid kallare väder hårdnar gummit och dubbarna skjuts ut och effekten blir bättre jämförelsevis mot andra dubbdäck. Det är framför allt denna faktor som har gjort att Michelin X-ice North 3 har färre antal dubbar. Dubbarna är även strategiskt utplacerade för ett ge en maximal effekt.

Däckets mönster och gummi

Michelin x-ice North 3 innehåller solrosolja för att klara av de varierande temperaturväxlingarna i Norden. Det är solrosoljan som gör att däcket är mjukt i extrema köldgrader och greppar underlaget. Tillsammans med kombinerade mönstersajpningar, vilket ger en bättre stabilitet vid höga hastigheter, är detta ett vinterdäck som klarar av tuff vinterkörning på ett miljövänligt sätt.