X-ice 3 är Michelins senaste friktionsdäck för vinterväglag i Norden. Jämförelsevis mot de tidigare varianterna av detta däck har Michelin lyckats att förbättra många delar. Bland annat har de lyckats att reducera bromssträckan både på is och snö. Det är ett tredje generationens friktionsdäck som har tagits fram med erfarenhet och den senaste tekniken och passar de extrema och varierande vinterväglag som råder över hela landet.

Michelin X-ice 3

Däckets mönster

Michelin har förstärkt däckets mönster för att få ett bättre grepp samt adderat fler tvärgående mönsterspår. De har även utökat antalet mönsterklackar och mönsterkanter. Det är hela 15 % fler mönsterkanter på Michelin X-ice 3 än vad dess föregångare var utrustad med. Detta innebär att däcket blir starkare på snö och is. Däcken har också försetts med mikropumpar som effektivt suger upp och leder undan vatten och slask från körfältet och på så sätt undviks vattenplaning, och våtgreppet ger en stabilare och säkrare körning. Michelin använder sig av en metod som kallas "Cross Z sipe" på X-ice 3. även det ger en stabilare körning, särskilt vid höga hastigheter då klackarna greppar tag i varandra. Utformningen på mönstret har minskat bromssträckan med hela 7 % på is, men även på snön har den förkortats. Trots att de förstärkta skuldrorna på däcken är det ett väldigt rörligt däck med en ökad acceleration på 17 %, och en ökning av dragförmågans kapacitet på 6 %.

Hållbarhet

Michelin X-ice 3 har en ny teknik som heter "Silent eye technology". Det är en teknik som gör att mönsterklackarna är hårdare samt behåller sin styvhet länge utan att utsättas för ett ojämnt slitage. En annan teknik som tillämpas för att däcken inte ska drabbas av ett ojämnt slitage är MaxTouch Construction, den innebär även en ökad livslängd. Gummiblandningen som kallas "Flex-ice" är av silica och utvecklad så att däcken är mjuka och rörliga även i extrem kyla.