Dubbfria Vinterdäck

Köp billiga friktionsdäck hos oss!

Billiga Friktionsdäck Online

Köp friktionsdäck av högsta kvalitet online till låga priser. Vi har ett av europas största sortiment av friktionsdäck. Varför inte ta en titt på friktionsdäck testvinnaren Continental Viking Contact 5 eller Nokian Hakkapeliitta R2?

Kan jag göra något test av friktionsdäcken?

Generellt så säger lagen att friktionsdäck måste ha minst 3mm däckmönster, samma som för alla vinterdäck. Precis som för sommardäck och dubbdäck så är det rekommenderat att man har en god marginal för att däcken ska vara så säkra som möjligt. För att få en fingervisning om mönsterdjupet så kan man ta en 5 krona till hjälp då den är 3mm mellan toppen på "5an" till kanten.

Friktionsdäck från kända tillverkare

Hitta rätt däck till din bil genom att välja rätt däckstorlek. Vi på Nordendäck har friktionsdäck från alla kända tillverkare så som Nokian, Michelin, Continental, Goodyear, Hankook och Kumho. Dessutom har vi väldigt förmånliga priser på våra märkesdäck.

Hos Nordendäck hittar du bland annat testvinnarna av friktionsdäck, Continental ContiViking Contact 5 & Nokian Hakkapeliitta R2.

Är du osäker på din däckstorlek? Då kan du söka friktionsdäck efter din bilmodell eller registreringsnummer.

Fördelar med vinterdäck utan dubb

Att köra med friktionsdäck har flera fördelar även om de inte är jämförbara med dubbdäck på ett isigt vinterunderlag. Dubbdäcken är förbjudna i många länder, men även i vissa svenska städer vilket gör friktionsdäcket till det enda alternativet. I de södra delarna av landet där väderförhållandena många gånger påminner om övriga Europas kan friktionsdäcken vara det bästa valet. Eftersom detta däck inte följer samma regler som dubbdäcken innebär det säkrare körning under de plötsliga väderförändringarna som kan ske under tidig vår eller sen höst när det fortfarande inte är tillåtet att köra med dubbar. Många anser att friktionsdäckets egenskaper dessutom är bättre på snöiga vägar än de traditionella dubbdäcken. Friktionsdäcket har en mjukare gummiblandning med lameller som innebär att de klarar av växlingar mellan barmark, snö och slask bättre än andra vinterdäck. Man får köra med friktionsdäck året runt, därav kan friktionsdäck ibland kallas "helårsdäck" eller "året runt däck". Dock slits däcket rejält på barmark, så även om det enligt lag är tillåtet att köra hela året är det inte att rekommendera att använda dem under sommaren. Nya friktionsdäck bör köras in innan de används i tät trafik i vinterförhållanden. Kör de gärna på barmark till en början, det samma gäller däck som förvarats under sommaren. Efter 500-1000 kilometer räknas nya friktionsdäck inkörda och kan användas i alla situationer med full prestanda.

Friktionsdäck

Säker vinterkörning med friktionsdäck

Vinterkörningen sätter många gånger föraren på prov. Vänta inte för länge med att byta till dina friktionsdäck för vinterbruk. Alla fyra däcken ska vara identiska, det vill säga att de kommer från samma tillverkare och modell. Däck slits alltid ojämnt och fungerar däcken från föregående år se till att de med djupast mönster sitter bak. De däck med bäst grepp skall alltid placeras bak på bilen. Kör aldrig med för gamla däck, särskilt inte när det gäller vinterdäck. även om mönsterdjupet klarar måtten så förlorar gummit sina egenskaper. Gummit i friktionsdäcken ska vara mjukt för den bästa effekten men gammalt gummi hårdnar och effekten blir ungefär som att köra med sommardäck på vinterväglag. EU har sedan 2012 krav på att alla däcktillverkare ska märka sina däck med olika kvaliteter för att underlätta för konsumenterna att jämföra och välja däck. Tänk dock på att begreppet våtgrepp som är standard inte avser bromssträckan för vinterunderlag utan enbart för regn och våt vägbana. Det nordiska vinterklimatet skiljer sig från övriga Europas och det kan vara gynnsamt att läsa olika bäst i test som branschtidningar utför i jakten på de bästa vinterdäcken. Självklart är ni även välkomna att vända er till oss på Nordendäck, vi hjälper er gärna! Det är inte bara däcken som spelar in på säkerheten i trafiken under vinterhalvåret, även om de har en stor del, utan använd det sunda förnuftet när du är ute i trafiken. Undvik att ta bilen i de mest extrema väderlekarna, kör inte 110 bara för att vägskylten visar det och håll avståndet till bilen framför. Som med alla däck är lufttrycket oerhört viktigt även för friktionsdäcken. Kontrollera med jämna mellanrum att trycket är det rätta. Ett dåligt lufttryck innebär flera risker, bland annat blir fordonet svårare att styra, vilket kan vara förödande i vinterförhållanden.

Lagen om vinterdäck

Enligt lagen måste du som bilförare använda vinterdäck mellan 1 december och den sista mars om det råder vinterväglag. Skulle du bli stoppad är det den enskilda polisen som tar ställning till vilket väglag som råder. Med vinterväglag menas att det är slask, snö, is eller frost på vägen. Friktionsdäcken har till skillnad mot dubbdäcken inget fast datum de måste monteras av då de är dubbfria och orsakar inte samma slitage på vägar som dubbdäck. Många använder därför friktionsdäck året runt, friktionsdäcken brukar då kallas "helårsdäck" eller "året runt däck". Som med alla regler finns det även undantag, du behöver exempelvis inte ha däck som är anpassade för vinterväglag på bilar som är äldre än 30 år eller vid provkörningar. De däck som räknas som vinterdäck skall vara särskilt framtagna för det ändamålet och vara märkta med olika kombinationer av M och S. Vissa däck till terrängfordon använder sig dock av dessa betäckningar trots att de inte är avsedda för vinterbruk. Känner du dig osäker på vinterdäck finns det förteckningar att tillgå på vilka som är godkända i Sverige.