Med Premium Contact 5 har däcktillverkaren Continental tagit det bästa från deras andra däckmodeller och skapat denna "bäst i test" vinnare. Det är ett däck med flera positiva egenskaper och dess kanske största fördel är de utomordentliga bromsegenskaperna. Det är faktiskt just bromsegenskaperna på både våt och torr asfalt som har gjort detta däck till en omtalad vinnare. Föregångaren till däcket är den storsäljande modellen CPC2 som nu alltså blivit förbättrad med flera detaljer. Bromssträckan är reducerad, det är mer bränsleekonomiskt och dessutom med en ökad kvalitet för en längre livslängd.

continental-premium contact 5

Ett säkert väggrepp

Från den nya sportmodellen har Continental lånat de förstärkta mönsterkanterna eftersom de inte låter däckens form påverkas vid häftiga inbromsningar. När däcken blir deformerade så avtar däckets kontakt mot markytan och väggreppet blir sämre. Detta är alltså någonting som inte uppstår med Continental Premium Contact 5. Macro-blocken stabiliserar nämligen slitbanan samtidigt som de tillåter däcken en bredare kontakt på vägen, och det innebär en säkrare körning. Särskilt i kurvor är det extra viktigt med ett kontinuerligt väggrepp. Däckens sajpningar är tvärgående och rensar vägbanan från vatten vilket ger dem det omtalade effektiva våtgreppet. Trots mönstret är Continental Premium Contact 5 väldigt tysta och det innebär en stabil körning med bra styregenskaper.

Bränsleekonomiskt

2012 lanserades Continental Eco som är det däck med det lägsta rullmotståndet i deras sortiment. Premium Contact 5 har fått låna stommen från det miljövänliga däcket för att bli så ekonomisk gynnsamt som möjligt för föraren, utan att det har någon inverkan på våtgreppet. Däckets konstruktion har betydelse för hur energin fördelas men även hur det deformeras. Premium Contact 5 tar till vara på energin utan att formen påverkas och ger därmed ett väldigt lågt rullmotstånd.